Meno:  Heslo: 
Registrácia |  Zabudnuté heslo
Login ⇓
“ Aktívny život bez zápalov a infekcií močových ciest “
Urológ radí
Pýtajte sa
Časopis Helios
Žiadajte bezplatne

Pitný režim

Pitný režim

 

Pitný režim je udržiavanie množstva tekutín a minerálov v organizme. Ak straty tekutín výraznejšie presahujú ich príjem, vznikajú rôzne závažné komplikácie – poruchy krvného obehu, bolesti hlavy, nevoľnosť, triaška, kolaps až šok. Je dôležité prijímať dostatok vody, aby obličky mali možnosť uvoľnené toxické látky vylučovať. Voda je nevyhnutne dôležitá pre ľudské telo, keďže ovplyvňuje metabolizmus na všetkých úrovniach. Dostatočný príjem a výdaj tekutín je potrebné sledovať u detí a starších ľudí. Pitný režim, teda príjem

a výdaj tekutín, sa riadi konštitúciou človeka. Jeho vekom, aktivitou organizmu a tiež prostredím.

Otázkou „Piť či nepiť?“ sa často zaoberajú ľudia, ktorých proces vylučovania tekutín močením je sprevádzaný rôznymi zdravotnými komplikáciami, ako sú bolesť pri močení, sťažené močenie, časté nutkavé močenie, pocit neúplného vymočenia alebo neschopnosť sa vymočiť – zástava, retencia. Poruchy pitného režimu máme možnosť pozorovať aj u mobilných ľudí. Častokrát si ani neuvedomujú, aké zdravotné komplikácie si spôsobujú nedodržaním pitného režimu. Samotné komplikácie sa pri nedodržaní pitného režimu ešte zhoršia. Nedostatok vody vyvoláva pocit smädu, ktorý je prvým priamym ukazovateľom poruchy príjmu tekutín. Začnú sa prejavovať príznaky – malátnosť, suchosť slizníc, únava, zápcha, poruchy koordinácie, zrýchlený pulz, pokles krvného tlaku. Pri nedostatku tekutín sú zaťažené obličky, pretože vylučujú veľmi koncentrovaný moč. Moč je hustý a má tmavú farbu. Tým sa zvyšuje riziko tvorby močových kamienkov a zápalu močových ciest. Obličky zadržiavajú pre organizmus čo najviac vody, ale tým zadržiavajú v tele látky pre telo škodlivé, toxické. Nedostatkom vody sa zhusťuje krv, tým sa zníži aj zásobovanie kyslíkom pre všetky tkanivá. Ak zabúdame piť, telo pracuje v núdzovom režime. Obličky a pečeň sú orgány postihnuté ako prvé. Pri veľkej dehydratácii organizmu môže dôjsť k úplnému zlyhaniu funkcie obličiek. Dehydratácia je závažné smrteľné ochorenie.

A preto v otázke „Piť či nepiť?“ svieti jednoznačne zelená pre alternatívu PIŤ! Pitím sa snažíme nahradiť stratené tekutiny. Napiť sa hneď ráno je veľmi užitočné. Prečistia a premyjú sa tým obličky a zlepší sa krvný obeh. Je lepšie piť častejšie a v malých dávkach, ako raz a veľa, čo by mohlo spôsobiť žalúdočné problémy. Telo musí prijímať pitím približne 1,5 – 2 litre tekutín za deň. Optimálne je striedanie rôznych druhov nápojov. Ideálnou tekutinou je však čistá voda. Na každodenné dopĺňanie tekutín sú vynikajúce aj nesladené bylinné alebo ovocné čaje. Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy posilňujú náš organizmus.

Jednoduchým ukazovateľom, či dodržiavame správny pitný režim, je ranný moč. Zdravá farba je svetlá a číra. Čím viac pijeme, tým je moč redší a svetlejší. Každý si môže skontrolovať, v akom stave je momentálne jeho moč, a podľa neho prispôsobiť aj svoj pitný režim. Denne by sme mali vymočiť asi 1 liter moču. Pitný režim prispôsobujeme aj vonkajším vplyvom. V lete pijeme asi o 1 liter tekutín viac, pretože množstvo tekutín vylúčime aj potením.